Så var då dagen kommen när de rutinmässiga 2 säsongerna passerats och det var dags att uppdatera MoDos matchdräkter. Redan nu pågår en intressant men inte alls lika hetsig debatt som brukligt i den officiella hemsidans forum. Just den lugna stämningen får väl tas som ett kvitto på att man träffat ganska väl i det kollektiva designhjärtat av ishockey.
Nä, den alltid lika muntre Oscar Steens uppsyn ska nog inte heller tas som ett kvitto på vare sig ros eller ris från spelarhåll, men skulle det trots allt vara så att det finns något slags missnöje från spelarhåll avspeglat i hans migränmask så bryr jag mig inte ett dugg. Situationen som existerat under 2000-talet där spelarna på fullt allvar tycks ha kunnat ställa krav på hur matchdräkten ska se ut (vilket de tydligen har kunnat göra så långt tillbaka som på 1970-talet) är ju bara ett tecken på att man från ledningshåll haft ett mycket svagt intresse för grafisk framtoning och identitetsskapande. I en klubb som genomsyras av professionalism får hockeyspelare (hög) lön för att sköta sina kroppar och spela ishockey, hobbydesign eller att agera allmänna smakråd ligger inte i deras kontraktsåtaganden eller i förväntningarna på vad man lär sig under ett 3-årigt hockeygymnasium. Om någon spelare har lust att delge sina synpunkter är de självklart välkomna att skriva i tråden på forumet eller varför inte starta en blogg?
Såja, nog med principer och istället lite personligt tyckande om själva designen. Själv har jag passerat åldern där jag köper en replicatröja som ett givet läktartillbehör eller något man kunde ha på sig hela härliga låg- och mellanstadiedagar efter MoDo-segrar mot Leksand under de av mina barndomsår som levdes i Falun.* En tjusig rödvitgrön halsduk, en mörkgrön pikétröja med Alfredshemslogga eller en röd, stor kaffemugg med MoDo AIK-logga (och handtaget på rätt sida, please) är saker som med lätthet skulle befria mig från några hundralappar med jämna mellanrum.
Syftet med matchtröjan utifrån de åsikterna blir då istället att den är något som ska vara en given förlängning av varumärket, den ska ha gärna ha en hög grad av unik design som främjar en MoDo-identitet, den ska vid exponering i olika former av media genast signalera MoDo även för människor med ett måttligt till svagt hockeyintresse. Slutligen ska den självklart inte skrämma bort den målgrupp som faktiskt köper en replica vid varje uppdatering, även om mitt önskemål om varumärkesvård begränsar den designmässiga friheten och därmed antagligen även lusten hos den här målgruppen att faktiskt köpa en ny replica vid varje enskild uppdatering.
Syftet med matchtröjan utifrån de åsikterna blir då istället att den är något som ska vara en given förlängning av varumärket, den ska ha gärna ha en hög grad av unik design som främjar en MoDo-identitet, den ska vid exponering i olika former av media genast signalera MoDo även för människor med ett måttligt till svagt hockeyintresse. Slutligen ska den självklart inte skrämma bort den målgrupp som faktiskt köper en replica vid varje uppdatering, även om mitt önskemål om varumärkesvård begränsar den designmässiga friheten och därmed antagligen även lusten hos den här målgruppen att faktiskt köpa en ny replica vid varje enskild uppdatering.
Allmänt om designen
Som så många redan påpekat i tråden på officiella sidans forum vill jag också påstå att den nya dräkten är en förbättring jämfört med tidigare, även om många tycks ha fått Luleåvibbar av någon outgrundlig anledning. Den tidigare dräkten måste ju helt enkelt ha varit en hyllning till de ungerska gamla fotbollsgiganterna från 1950-talets första hälft - Honvéd!
Den nya dräkten har påverkats av den designkunnige skribenten "Digitalbath" på MoDos forum, en person som tidigare haft inflytande på några tjusiga försäsongströjor med lättare retroinspirerade detaljer. I det här fallet rör det sig om en smidig överföring av Calgary Flames dräktmodell till MoDo-format, där Calgarys gula färg ersatts av grönt. Precis som MoDo har Calgary under senare år fått inslag av svart på sin tröja efter att tidigare enbart ha använt en trikolor (rött-vitt-gult i deras fall).
Identitetsskapande
För det första kan vi slå fast att matchtröjan inte kommer att ha någon förmåga till identitetsskapande så länge man sitter fast i ett beroende av en enorm tillverkare av sportartiklar (Reebok). Den här tröjan kommer, precis som sina föregångare, att bytas ut inom ett par säsonger och det är upp till MoDo att introducera något slags unikt inslag i dräkterna som på sikt kan utvecklas till Brynäs ok på axlarna (introducerade i början av 60-talet, men långt ifrån Brynäs ursprungliga dräkter) eller Leksands stjärnor (en mycket vanlig dräktdekoration hos en lång rad klubbar fram till och med tidigt 1950-tal).
Faktumet att det i grund och botten rör sig om NHL-franchisen Calgary Flames design sänker också det unika i designen, liksom att tidigare säsongers bård på magen eller Philadelphia Flyers-ok (2005-07) inte heller är några bra exempel på identitetsskapande då de tydligt skapat associationer till andra organisationer.
Association med varumärket MoDo
Här blir det ett något högre betyg, då en mycket frekvent återkommande detalj i 6 decenniers MoDo-dräkter är tillbaka på tröjan efter några års frånvaro. En så enkel detalj att man inte låter gröna dräktdetaljer ligga direkt mot en röd bakgrund borde ha varit mycket enkelt att åstadkomma, men den har missats förvånansvärt många gånger de senaste åren. Ska rött och grönt kombineras på tröjan så ska de också åtskiljas av ett smalt vitt kontrastband. Detta var något man förstod vid den första huvudsakligen röda tröjan 1950, man förstod det på 60- och 70-talströjorna med fallande text och man förstod det till och med i M-sportloggan på sent 1970-tal.
För den måttligt och svagt hockeyintresserade mediekonsumenten är också kopplingen till en av NHLs mindre franchiser, Calgary Flames, svår att identifiera och dräkten är därmed tydligt MoDo i sammanhanget "Elitserien".
Uppskattning hos målgruppen "Replicaköpare"
Ja, utifrån inläggen att döma så kommer den här posten i MoDos souvenirförsäljning att öka under kommande säsong, men visst borde de marknadsansvariga hos bolag och organisationer som Holmen, Friends och Örnfrakt kunna slå sig ner framför en tv-sänd match från Premier League, La Liga eller Serie A för att skaffa sig en bild av hur man skapar en positiv koppling mellan en sponsor som väljer ett sparsmakat uttryck och klubbarna ifråga.
Holmen - titta på Carlsberg och Liverpool, är Carlsberg-loggan återgiven med en grön platta bakom texten? Efter 17 år av Carlsberg på Liverpools magar, behöver de skrika för att associeras med Liverpool? Probably not.
Friends - titta på Unicef och FC Barcelona, världens mest ståndfasta klubb släppte inte in någon reklam på sin tröja innan FN-organet Unicef hamnade på magen. Propsade Unicef på en vit platta med ljusblå text på Barcas magar? Finns det någon fotbollsintresserad europé som inte känner till att det står Unicef på Barcas magar?
Örnfrakt - Hur skulle man kunna undgå att märka ett företagsnamn med lokal anknytning som skrivs i vitt på mörkröd bakgrund alldeles bredvid spelarnas ansikten? Domus Sport-reklamen från 1980-tal sitter fortfarande kvar i mitt minne. Frågan är om jag kommer ihåg någon reklamplatta i den här regionen på dräkterna från de senaste 10 åren?
Identitetsskapande
För det första kan vi slå fast att matchtröjan inte kommer att ha någon förmåga till identitetsskapande så länge man sitter fast i ett beroende av en enorm tillverkare av sportartiklar (Reebok). Den här tröjan kommer, precis som sina föregångare, att bytas ut inom ett par säsonger och det är upp till MoDo att introducera något slags unikt inslag i dräkterna som på sikt kan utvecklas till Brynäs ok på axlarna (introducerade i början av 60-talet, men långt ifrån Brynäs ursprungliga dräkter) eller Leksands stjärnor (en mycket vanlig dräktdekoration hos en lång rad klubbar fram till och med tidigt 1950-tal).
Faktumet att det i grund och botten rör sig om NHL-franchisen Calgary Flames design sänker också det unika i designen, liksom att tidigare säsongers bård på magen eller Philadelphia Flyers-ok (2005-07) inte heller är några bra exempel på identitetsskapande då de tydligt skapat associationer till andra organisationer.
Association med varumärket MoDo
Här blir det ett något högre betyg, då en mycket frekvent återkommande detalj i 6 decenniers MoDo-dräkter är tillbaka på tröjan efter några års frånvaro. En så enkel detalj att man inte låter gröna dräktdetaljer ligga direkt mot en röd bakgrund borde ha varit mycket enkelt att åstadkomma, men den har missats förvånansvärt många gånger de senaste åren. Ska rött och grönt kombineras på tröjan så ska de också åtskiljas av ett smalt vitt kontrastband. Detta var något man förstod vid den första huvudsakligen röda tröjan 1950, man förstod det på 60- och 70-talströjorna med fallande text och man förstod det till och med i M-sportloggan på sent 1970-tal.
För den måttligt och svagt hockeyintresserade mediekonsumenten är också kopplingen till en av NHLs mindre franchiser, Calgary Flames, svår att identifiera och dräkten är därmed tydligt MoDo i sammanhanget "Elitserien".
Uppskattning hos målgruppen "Replicaköpare"
Ja, utifrån inläggen att döma så kommer den här posten i MoDos souvenirförsäljning att öka under kommande säsong, men visst borde de marknadsansvariga hos bolag och organisationer som Holmen, Friends och Örnfrakt kunna slå sig ner framför en tv-sänd match från Premier League, La Liga eller Serie A för att skaffa sig en bild av hur man skapar en positiv koppling mellan en sponsor som väljer ett sparsmakat uttryck och klubbarna ifråga.
Holmen - titta på Carlsberg och Liverpool, är Carlsberg-loggan återgiven med en grön platta bakom texten? Efter 17 år av Carlsberg på Liverpools magar, behöver de skrika för att associeras med Liverpool? Probably not.
Friends - titta på Unicef och FC Barcelona, världens mest ståndfasta klubb släppte inte in någon reklam på sin tröja innan FN-organet Unicef hamnade på magen. Propsade Unicef på en vit platta med ljusblå text på Barcas magar? Finns det någon fotbollsintresserad europé som inte känner till att det står Unicef på Barcas magar?
Örnfrakt - Hur skulle man kunna undgå att märka ett företagsnamn med lokal anknytning som skrivs i vitt på mörkröd bakgrund alldeles bredvid spelarnas ansikten? Domus Sport-reklamen från 1980-tal sitter fortfarande kvar i mitt minne. Frågan är om jag kommer ihåg någon reklamplatta i den här regionen på dräkterna från de senaste 10 åren?
*=Att jag däremot tycks ha en förmåga att vinna ett helt lager med replicor via officiella hemsidans tävling "Poängjakten* gör att jag ändå allt som oftast är uppdaterad i min garderob.
1 kommentar:
Tuokko tyckte via SMS att tröjan var "fin" åtminstone =).
Skicka en kommentar