måndag 25 februari 2008

40. Ha'ne stått på allehanda.se?

Ett återkommande klagomål på diverse MoDo-plank på nätet det senaste året har handlat om den nya versionen av Allehanda.se och det allt mer gemensamma materialet i ÖA och TÅ, kopplat till dessa klagomål har också varit påståenden i stil med att "alla jag känner har minsann sagt upp prenumerationen".

Ingen rök utan eld, för de upplagesiffror som presenterades i fredags är ingen munter läsning för Allehanda Media. Örnsköldsviks Allehanda backade under fjolåret med 1 100 ex/dag, ner till 18 500 (-5,6%) och Tidningen Ångermanland fick ett jättetapp med 2 400, ner till 22 400 ex/dag (-9,7%). Procentuellt sett var det bara Ljusnan och Dala-Demokraten som backade mer bland alla Sveriges etablerade dagstidningar med en upplaga över 10 000 exemplar/dag, under fjolåret.

Tendensen under de senaste åren har varit att ÖA endast har backat med något hundratal exemplar/dag och år, därmed är det tydligt att det är just omorganisationen av tidningarna och det förändrade innehållet under det senaste året som utlöst ett riktigt ras i upplagan. Det är inte populärt i läsekretsen, men frågan är om det över huvud taget fanns något alternativ för Allehanda Media på kort sikt, samt om det på lång sikt verkligen finns någon poäng med att fortsätta ge ut de båda tidningarna, under skilda namn?

För en MoDo-supporter i Saluböle eller en Timrå-supporter i Antjärn torde i alla fall de båda upplagorna, med sin räddhågsna inställning att inte ta ställning för något av de båda elitserielagen i närområdet, bli allt mer av urvattnade produkter, som kommer allt längre ifrån det material som tidigare producerades under dessa tidningars namn.

Enligt min åsikt borde det rimligen vara mer företagsekonomiskt vettigt att börja ge ut en ny ångermanländsk dagstidning, med en gemensam centralredaktion och ett fåtal lokalredaktioner i de olika landskapsdelarna. När det gäller sporten ska självklart fokus ligga på de lag som kommer från landskapet, även om det ska sägas att TIK-bevakningen i gamla Härnösands-tidningar som Härnösands-Posten och framför allt Västernorrlands Allehanda (idag en del av TÅ) har rötter ända tillbaka till 1950-talet. Den sistnämnda tidningen anordnade bland annat, i samarbete med Älgarna, bussresor från Härnösand till Wifsta/Östrands första säsong i högsta serien, 1956-57. Timrå har, ända sedan dess, en lojal andel anhängare i de sydligaste landskapsdelarna och en ännu mindre sådan i Ådalen.

Det är dessa människor (för vilka Timrå-bevakningen är så pass viktig att de är beredda att säga upp tidningen) som jag tror att Allehanda Media måste vara beredda att säga hej då till, ifall de vill ha någon chans att leverera en tidning med en upplaga på 30 000 - 35 000 ex/dag och en stark identitet gentemot kunden. Tappet kan dessutom till viss del fångas upp inom koncernen då både Sundsvalls Tidning, Sundsvalls Dagblad samt hela Allehanda Media i grund och botten ägs av den gigantiska Gefle Dagblads-koncernen.

Framhärdar man med dagens halvmesyrer till lösningar, där jag som boende utanför regionen för övrigt inte ens kan köpa en pdf-version av dagens tidning, tror jag på fortsatta ras och akuta kostnadsbesparingar, istället för ett sakta tapp (som alla andra papperstidningar) och ett andrum för att utveckla webb-satsningen och en möjlighet att tjäna pengar på läsare och annonsörer den vägen.

Webb-sajten allehanda.se:s underliga prioritering att inte lägga ut vissa artiklar och beskära andra innebär ju för övrigt inget annat än ett straffslag för modohockey.se och andra inofficiella MoDo-sajter när det gäller att kapa åt sig besökare och annonsintäkter. Allehanda Media måste bli bättre på att tjäna pengar på läsare av deras elektroniska utgåva istället för en hopplös strävan om att försöka uppfostra dessa att köpa papperstidningen. I en sådan omprioritering har MoDo-supportrar över hela landet en nyckelroll, medan Timrå-supportrarna rent naturligt redan söker sig till Sundsvalls-tidningarna i första hand.

I korthet:
1) Ge ut en dagstidning, med en tydlig, ångermanländsk identitet.
2) Tjäna pengar på de elektroniska läsarna, istället för att försöka uppfostra dem.
3) Förstärk MoDo-bevakningen, den enskilda företeelse som ni lockar mest läsare och annonsörer med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag förstår, efter att ha tröttnat på allehanda.se:s märkliga hantering av nyheter för utomsocknes och mailat dessa, så funderar man från allehanda medias sida på att lansera något liknande Aftonbladets Plustjänst och/eller ett system där man mot en viss ersättning kan ladda hem en PDF-version av tidningen. Det sistnämnda borde väl vara något som man skulle kunna klarat av redan idag.

Björn W sa...

Paddan: Jepp det gör ju andra, mindre, allehandor redan idag. :-)

http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/section?Category=PDFPAPER

Funderandet låter ju bra, men det känns som att man inte genomfört det senaste årets förändringar med ett tydligt driv mot att få en starkare identitet, utan det viktigaste verkar att ha varit att få mer delat material och kunna spara några småslantar här & där. Samtidigt ser det ut som att man är rädda för folkets vrede om man skulle genomföra det som är en logisk följd av mer gemensamt material - en enda tidning.

Fånigt, tycker jag.