tisdag 11 december 2007

29. Private, give me your name and number!

Egentligen hade jag efter mina senaste gnälliga och allmänt buttra inlägg tänkt vara lite småputtrig och skriva om Hägges-kakor plus en uppmaning att betala medlemsavgiften med tanke på det utskick som troligen har landat i din brevlåda i dagarna.

Intervjun med Anders Källström i dagens ÖA stjäl tyvärr möjligheten att vara enbart småputtrig och Hägges-kakorna sparar jag väl helt enkelt i någon dag till, då.

I en intervju som egentligen handlar om Anders Källströms förmåga att kombinera rollen som VD i Allehanda Media med ordförandeposten i MoDo Hockeyklubb drabbas Källström av en bekant åkomma som har drabbat många 40- och 50-talistmän innan honom.

Anonymainternetforumsfrossan.

Tidigare har ju Hasse Andersson rasat över samma fenomen och dessa båda är långt ifrån ensamma representanter för män i sin generation att tycka samma sak. Att uppgivande av namn- och kontaktuppgifter är (eller i alla fall ska vara) en förutsättning för att få skapa sig ett medlemskonto på modohockey.se är inget som de båda har reflekterat över i sina utfall, så man får anta att deras syn på anonyma insändare i papperstidningar som Örnsköldsviks Allehanda är den samma. Gott så, givet konsekvensen.

En sak jag däremot funderar över är varför möjligheten att få gnälla anonymt ska föreställa ett argument som ska få mig att förnya mitt medlemskap?

Nu är den här poängen väldigt billig och uppenbar - egentligen är det väl inte heller i första hand så att jag vill få Anders Källström, Hasse Andersson eller någon annan man över 40 år att ändra uppfattning om anonyma skribenter på internetforum (eller bloggare, för den delen). Nä, jag är faktiskt bara intresserad av om det finns något alternativt, av klubben sanktionerat sätt att föra fram sina synpunkter?

Ett konkret sätt jag vet är att skicka ett mail till Fredrik Östman på kansliet - vid de 3-5 tillfällen jag haft frågor har jag skickat (o-anonyma) mail till honom och fått svar på allt mellan 20 minuter till 3 timmar. En svarstid som borde göra honom attraktiv för rekrytering som informationsansvarig i många privata tjänsteföretag, tror jag.

Men i alla fall, finns det en möjlighet för de nuvarande skribenterna på modohockey.se:s forum att köpslå med sin anonymitet mot att få ett mer aktivt medverkande från ledande personer i forumet? Säg en situation där alla måste skriva med sina för- och efternamn och endast betalande medlemmar får skriva så att det demokratiska i form av: en medlem = en röst tryggas?*

Är det ett alternativ?

Vill du, Anders Källström, veta vad jag heter och få mina kontaktuppgifter kan du gå till Fredrik Östman så har han säkert något av mina gamla mail kvar. Om inte så ligger fullständiga kontaktuppgifter för mig inlagda i medlemsdatabasen. Du får hemskt gärna ta kontakt med mig på valfritt sätt, telefon eller mail, men jag jobbar mellan 08-17.

Jag tycker det skulle det vara fantastiskt att få höra vad ordföranden i Sveriges, till omsättningen, största idrottsförening tycker om en av sina medlemmars frågor. Det skulle helt enkelt vara en makalös uppvisning i föreningsdemokrati. Jag kanske till och med skulle bli så pass styv i korken att jag får för mig att jag talar för en större grupp av MoDos medlemmar.

På längre sikt tror jag hur som helst att en överlägsen kommunikationsförmåga är ett kompetenskrav som måste ställas på alla personer med ledande ställning inom MoDo Hockeyklubb, Sveriges största idrottsförening, sett till omsättningen (börjar jag bli tjatig nu?).

Att avvikande, hånfulla och till och med korkade åsikter framförs anonymt på Internet är inget som kommer att gå att stoppa, vad den här föreningen måste göra är att anställa tjänstemän som lever i den verkligheten och med överlägsen skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga skjuter felaktigheter och smutskastning i sank samt förmedlar en positiv bild av föreningen som hjälper den att hela tiden knyta till sig nya supportrar/kunder/medlemmar.

Vi behöver alltid fler och ska inte tacka nej till någon.

*=Självklart tycker jag inte att medlemsbegreppet täcker in alla människor som borde få ha berättigade synpunkter om MoDos verksamhet, kundbegreppet är mycket bredare än så, men jag försöker bara hålla någon slags föreningsdemokratisk röd tråd i mitt resonemang. Den kan mycket väl vara trasslig och ha avbrott i sin logik, men en röd tråd är den likväl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka tankar.. en stilla fundering dök upp hos mig precis.. Jag undrar om grabbarna kunnat hålla fingrarna borta från kakburken och kollat vem eller vilka som döljer sig bakom en del av signaturerna. Long time no se förresten. Det var några år sedan ;)

Björn W sa...

Det går ju rykten om att Sollefteå-skribenter ska ha blivit uppringda av kanslipersonal för bra många år sedan - eller så minns jag fel. Om jag har någon ur den kretsen - NuMo, Lumber Jack, ri-ara eller någon annan bland mina läsare så får ni gärna klargöra/avfärda det.

Tja, och så har jag tydligen blivit cyberhuntad på Facebook, undrar om Anders Källström har en användare där? Måste kolla upp det.