torsdag 7 januari 2010

89. It's the end of the world

Det är torsdag kväll, Modo har precis förlorat hemma mot Djurgården med stora siffror i den 37:e omgången av Elitserien, och det är ju inte utan att man undrar hur i helskotta det har kunnat gå så snett?

Det känns ganska oschysst att lägga allt på en person/spelare, så vi kan väl dela upp det lite.

Målvakter:

Roman Malek är en riktigt stor flopp, det vet vi alla, men vi har problem även med Svedberg. Han har spelat bra, absolut, men han kommer ständigt ur position eller ligger ner på isen och simmar, och nu på slutet har det kommit ifatt honom och puckarna viner förbi honom. Han är definitivt en målvakt för framtiden och förtjänar att satsas på - i dagsläget behöver vi dock någon som kan vinna matcher åt oss.

Backar:

Vi har fyra bra backar vars namn jag knappast behöver nämna för att ni ska förstå vilka jag åsyftar. Bakom dessa är det dock ett alldeles för stort gap. Westin och Bonsaksen bör bara vara extrabackar och rycka in i nödfall, inte spela regelbundet i Elitserien i dagsläget. Och Daniel Sondell, detta unikum. Jag trodde på honom inför säsongen, hade stora förhoppningar på att han kunde ta Hedmans plats brevid Timander och inte vara helt värdelös som han faktiskt varit nu på slutet. Hasse Jonssons ålder har nog tyvärr kommit ikapp och förbi honom vid detta laget.

Forwards:

Här hade vi "otur" i början då Salomonsson och Sundström gick sönder och inte kunde spela, vilket såklart var ett jättetapp. Nu när Sundström kommit tillbaka är han dock inte densamma som han varit tidigare. Vi har Forsberg som tråkigt nog är skadad mer än han inte är det, och en Näslund som används fel. Det är däremot på forwardsidan som jag tycker vi har minst problem.

Tränare:

Jag är nästan aldrig för att sparka en tränare, och är det inte nu heller. Däremot tycker jag att man ska utvärdera vilka möjligheter det finns att få till stånd en ändring. Vår duo har konstant konstiga formationer som de vägrar ändra på, vi har ett virrigt försvarsspel och ett anfallsspel som går ut på att passa en av Zuccarello, Forsberg och Näslund och hoppas att de gör något bra. Det håller självklart inte i längden. Dessutom är Power Play uruselt i år igen.

Hur löser vi detta då? Hade jag vetat det hade jag ringt till Modo direkt, däremot har jag några tankar:

- Se till att fixa backsidan omgående. In med en ny back (Freddan letar) och vila Sondell.
- Utforska marknaden efter en ny målvakt, men se till att ta diskussionen med Svedberg så att han inte ser det som en petning. Nu kryllar det dock inte av lediga bra målvakter på marknaden.
- Våga ändra i formationerna, våga ge tydligare roller - Näslund/Zuccarello ska inte behöva göra allting och vara överallt.

Slutspel är inte borta än, men det krävs ett uppvaknande för att vi ska nå dit. Och att Foppa är frisk...

1 kommentar:

Mikael sa...

Min gamla käpphäst är att Modo borde skaffa sig en mental coach. Det mesta tyder på att problemen sitter i skallarna men trots att klubben har 10-15 personer som på olika sätt ser till att spelarna är i bästa möjliga fysiska form finns det inte en enda "själavårdare"!

Jag är övertygad om att olika typer av mental träning, enskilt och i grupp, är minst lika viktigt som den fysiska biten. Jag kan helt enkelt inte fatta att man riskerar så mycket och lämnar så mycket åt slumpen genom att inte bry sig om spelarnas mentala status.