torsdag 10 december 2009

83. Macke mer imponerande än Foppa

Visst är det så att Markus Näslund har gjort en strålande comeback så här långt. 1 mål och sex assist på sex matcher är väl kanske "bara" enligt förväntningar men det som imponerar på mig är hans spel utan puck.

Jag ska erkänna att jag hade vissa oroväckande tankar om att "Macke" skulle glida omkring på en skridsko och känna att det var allmänt tråkigt med ishockeyn, förutom att polaren Peter var med. Självklart skulle jag inte ha trott detta, för i dessa matcher där Forsberg stått över har Markus motbevisat mig och säkert fler med ett uppoffrande spel, starkt defensivt arbete, massvis av tacklingar och allmänt ett spel som kännetecknar en ledare.

Och det är just det som får mig så lugn - Markus leder våra trupper tillsammans med kapten Svartvadet. Och det är kanske det som kommer visa sig vara viktigare än Peter Forsberg. Don't get me wrong, en Forsberg i toppform kommer att vara våran bästa spelare, men det är långt ifrån säkert att han kommer att vara i toppform när han spelar, vilket man inte kan ta för givet att han gör varje match.

Det finns även en annan styrka i laget i år, och den är mental. Hur många underlägen har det inte hämtats upp? Det är enbart positivt och det kan visa sig vara grymt viktigt i ett eventuellt slutspel. Laget lägger sig inte ner och dör bara för att det är två mål upp och 15 minuter kvar av tredje perioden.

Till sist, Foppa - vila mot Luleå och vila ifrån landslagsturneringen i Ryssland och kom tillbaka fit for fight till bortamatchen mot Timrå 26/12. Ta gärna med dig Hinote.

1 kommentar:

Mikael sa...

Macke har nästan alltid kommit i skymundan av Foppa. Enda undantaget var väl i TV-pucken och i inledningen av respektive elitseriekarriärer.

Förmodligen beror det på Mackes låga, nästan ursäktande profil, vilken på gott eller ont präglat helhetsbilden av honom i hela hockey-Sverige, framgångarna i NHL till trots.