onsdag 6 september 2006

10. Publikväsentligheter on the dock of the bay

Alla kalenderbitare med någon form av självrespekt i kroppen ligger självklart sömnlösa med funderingar över hur det egentligen står till med Swedbank Arenas publikkapacitet (7 600?, 7 200?, 6 700?) och vad densamma kan prestera för publiksiffror i ett historiskt perspektiv. Därför tänkte jag ägna en kortare bloggpost åt detta angelägna ändamål.

Klart är att det, utan tvivel, inte kan bli tal om något alla-tiders-rekord för publik i en enskild match för MoDo, med nuvarande sittplats-/ståplatskonfiguration. Detta då publikrekordet för en hemmamatch genom alla tider är från den avslutande grundseriematchen mellan MoDo och AIK den 19/1 1964, då 9 153 betalande letade sig in på Kempevallens ståplatsläktare. På bortaplan är det fräschare rekordet 13 850, i matchen mot Djurgården den 19/10 2004.

Vad som kan slås är däremot:

*Publikrekordet på hemmaplan i en enskild match i Elitseriens grundserie: 6 640, mot Skellefteå AIK (1977-12-08)
*Rekordet för publiksnitt på hemmaplan, under en säsong: 5 098 (1963-64)
*Rekordet för publiksnitt på hemmaplan, under en elitseriesäsong: 4 918 (2004-05)
*Rekordet för totalpublik på hemmaplan, under en säsong: 122 970 (2004-05)

Det kan dessutom sägas att senaste gången MoDo hade över 7 000 betalande åskådare på en hemmamatch var så långt tillbaka i tiden som den 6 november 1969. Alltså snart 37 år sedan, då man mötte Brynäs inför 7 277 åskådare efter att ha startat med fem raka segrar i Division 1 Norra och serieledning. Det blev en klassisk match i MoDo-historien som slutade 11 efter att Gunnar Bäckman räddat 42 av Brynäs 43 skott. Senare på våren skulle också den första SM-medaljen, ett brons, komma att bärgas.


Ett litet tankeexperiment får avsluta denna siffergnuggar-post; vad skulle Swedbank Arena egentligen sluka i publikkapacitet med motsvarande konfiguration som den ursprungliga Kempehallen (100% ståplats)? Accepterar vi uppgiften om att Swedbank Arena idag kommer att ta 1 600 ståplatser, 516 platser i VIP-boxar, 147 restaurangplatser och 20 handikapplatser ger detta att det återstår 5 317 sittplatser (7 600 - 2 283). Vanligtvis kan man omsätta en sittplats till två ståplatser, eller vice versa och då får vi 10 634 nya ståplatser. Skulle man slänga ut även VIP-boxarnas stolar utanför boxarna ramlar det in ytterligare 1 032 och med ståplats på restaurangplatserna 294 (lågt räknat). Adderar vi då ihop summan av ståplatser i denna fiktiva Swedbank Arena hamnar vi på (1 600 + 10 634 + 1 032 + 294) 13 560. Alltså bara lite drygt 3 500 över den ursprungliga Kempehallen, vilket väl i sig också tyder på att dess ursprungliga publikkapacitet på 10 000 åskådare borde ha varit ganska rejält överdriven. Den kom ju egentligen bara att testas vid ett tillfälle också, i landskampen mot Kanada i februari 1965.

...och har du läst hit ner så var du ju faktiskt riktigt intresserad. Trevligt.

2 kommentarer:

Paddan sa...

Grabbarna på bilden i inlägget är det månne någon form av Alfredshems Tifogrupp? Om inte annat så kan ju de där plakaten med hejaramsorna hjälpa ifall man har dåligt minne, eller råkar vara hes en dag.

Apropå publiksiffror så ska jag inte sticka under stol med att jag varit väldigt skeptisk till hur stor publiktillströmningen till Swedbank Arena skall kunna tänkas bli. Särskilt med tanke på det stora antalet VIP-loger som ju bör plocka tidigare uppbokade sittplatser.

Alfred Awful sa...

Jo, nog måste det ha varit en tidig form av ultras det där. Alfreds Fina Grabbar eller något liknande. Bilden är från säsongen 61-62, bortamatchen mot IFK Umeå på Rosendal (bredvid Gammlia, planen finns inte längre vad jag kan se). Annars så hände det faktiskt att supportrar hängde med på spelarbussen redan på 40-talet, speciellt när det var landskapsmatcher på bortaplan.


Själv vidhåller jag en marginell ökning av publiksnittsrekordet till 5 200 - 5 300, men till skillnad från många andra tror jag inte att den ökningen då handlar så mycket om nyhetens behag utan att det kommer att ligga ganska konstant där framöver, då andelen öviksbor som man kan tilltala med en hockeymatch har ökat när de får stoppade stolar och kan köpa en plastmugg öl. Ungefär som att den röda färgen och bättre siktlinjerna (och senare även ökningen av antalet stolar) som blev resultatet av 1995 års renovering blev till ett permanent lyft på minst 400-500 personer/match.